زبان C الهام بخش زبانهای بسیاری بوده است. از جمله این زبانها می توان به C++، Java، PHP و C# اشاره کرد. بنابراین زبان C یکی از پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی در دنیا به شمار می رود.
زبانهای برنامه نویسی را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
- زبانهای سطح بالا
- زبانهای میانی
- زبانهای سطح پایین
زبان C یک زبان سطح میانی است. زیرا مانند زبان اسمبلی قادر است مستقیماً به حافظه دسترسی داشته باشد و با مفاهیم بیت و بایت و آدرس کار کند و از طرف دیگر برنامه های این زبان مانند زبانهای سطح بالا مانند بیسیک و پاسکال، از قابلیت خوانایی زیادی برخوردارند. به عبارت دیگر، دستورالعمل های این زبان به زبان محاوره انسانها نزدیک است که این ویژگی مربوط به زبانهای سطح بالاست.
فهرست مطالب
- مقدمه
- ایجاد یک فایل
- ساختار کلی زبان C
- دستورات پیش پردازنده
- تابع main
- کامنت گذاری
- انواع داده
- تعریف متغیرها
- مقدار دادن به متغیر هنگام تعریف
- مقدار دادن پس از تعریف
- مقدار دادن با دستورات ورودی
- تعریف ثابت ها
- قوانین انتخاب نام متغیر
- عملگرها
- عملگرهای محاسباتی
- عملگرهای رابطه ای
- عملگرهای ترکیبی
- عملگرهای منطقی
- عملگرهای بیتی
- عملگرهای ترکیبی
- عملگر sizeof
- عملگر شرطی
- تقدم عملگرها
- الگوریتم برنامه نویسی
- ورود و خروج داده ها
- چاپ اطلاعات با printf
- دستور scanf
- فرمت دستورات ورودی خروجی
- دستورات ورودی و خروجی کاراکترها
- تابع getch و getche
- تابع getchar
- نوشتن کاراکتر با توابع putch و putchar
- دستور if
- دستور if تو در تو
- دستور switch
- فلوچارت دستور switch
- حلقه های تکرار
- حلقه for
- حلقه for چگونه اجرا می شود؟
- فلوچارت حلقه for
- حلقه while
- حلقه while چگونه اجرا می شود؟
- فلوچارت حلقه while
- دستور break
- break چگونه کار می کند؟
- دستور continue
- continue چگونه کار می کند؟
- دستور goto
- دستور do…while
- فلوچارت حلقه do…while
- توابع
- توابع استاندارد کتابخانه
- فراخوانی با مقدار (Call By Value)
- فراخوانی با ارجاع (Call By Reference)
- توابع تعریف شده توسط کاربر
- توابع تعریف شده توسط کاربر چگونه کار می کنند؟
- مزایای توابع تعریف شده توسط کاربر
- توابع بدون مقدار بازگشتی
- کلاس های حافظه در C
- متغیرهای محلی (Local Variables)
- متغیرهای سراسری (Global Variables)
- اتوماتیک (Automatic)
- ثبات (Register)
- استاتیک (Static)
- توابع ریاضی
- آرایه ها
- چگونه آرایه را تعریف کنیم؟
- نحوه دسترسی به عناصر آرایه
- چگونه یک آرایه را مقدار دهی کنیم؟
- تغییر مقدار عناصر آرایه
- عناصر آرایه ورودی و خروجی
- تعریف آرایه های کاراکتری
- تعریف یک آرایه کاراکتری
- مرتب سازی
- مرتب سازی حبابی
- آرایه های چند بعدی
- مقدار دهی به یک آرایه چند بعدی
- مقداردهی به آرایه دو بعدی
- مقداردهی به آرایه سه بعدی
- اشاره گرها
- نحوه استفاده از اشاره گرها
- رابطه بین اشاره گرها و آرایه ها
- ارسال آدرسها و اشاره گرها به توابع
- کاراکترها و رشته ها
- تعریف یک رشته
- مقداردهی اولیه به رشته ها
- خواندن یک رشته از ورودی
- ارسال رشته به توابع
- کتابخانه های کار با رشته ها و کاراکترها
- توابع تشخیص نوع کاراکتر (کتابخانه <ctype.h>)
- توابع تبدیل رشته ها به مقادیر عددی (کتابخانه <stdlib.h>)
- توابع رشته ای مربوط به کتابخانه <string.h>
- ساختارها
- تعریف یک ساختار
- ایجاد متغیرهای ساختار
- مقدار دهی به اعضای ساختار
- کلمه کلیدی typedef
- ساختارهای تو در تو
- ساختار های متحد (unions)
- تعریف یک union
این آموزش شامل 16 جلسه فیلم آموزشی است. مدت زمان آموزش 9 ساعت 18 دقیقه می باشد. همچنین همراه با این آموزش جزوه کامل موارد تدریس شده که شامل 193 صفحه می باشد در قالب pdf ارائه شده است.